torsdag 3 mars 2011

Dag 8 Mitt favoritminne

Gud vad det ska vara svåra ämnen. Varför gick jag med på det här? Minen och jag är inte bra, jag blir helt låst när jag ska komma på något. Och då ska jag komma på mitt favoritminne. Ni kan nog inte få ett favoritminne men jag ska bjuda på ett.

En sommar då vi hyrde stuga med våra kusiner. Det var i Skåne. Och vi bodde i ett sånt där vackert vitt hus. Vet ni vad jag menar? Jag kommer ihåg den vackra trädgården. Och när vi åt en super god korvrätt. Det är ett maträtt med korv och pepparrot. Det var den sommaren då vi fick åka hela natten. För bilen var trasig. Vi fick inte stanna för då skulle vi inte få igång den. Så vi åkte i ett sträck och när vi kom hem på parkeringen så la den av. Det är konstiga saker man kommer ihåg men det minns jag. Måste jag påpeka att det var en volvo? Bjuder nu även på receptet.

Sommar korv a la Strandbaden

500 gr frukostkorv

1 purjolök

4 tomater

1 dl mjölk

1 dl grädde

2 msk riven pepparrot

½ - 1 dl hackad dill

½ tsk salt

2 msk senap

Frukostkorven skäres i skivor. Snitta och skölj purjolöken. Skär den i skivor.

Picka tomaterna, doppa dem i kokhett vatten och dra av skalet och skär tomaterna i skivor. Fräs korv och purjolök i margarin på svag värme i en vid gryta.

Blanda mjölk och grädde med pepparrot och dill. Häll blandningen i grytan. Salta.

Lägg på tomatskivorna.

Koka under svag värme med lock i 8-10 min.

Smaka av med senap.

Servera med potatis och sockerärtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar