torsdag 10 mars 2011

Dag 15 Min Tro

Jag skulle säga att jag är kristen. Jag är både döpt och konfirmerad. Jag tycker även om att gå i kyrkan på julafton. Jag skulle inte säga att jag tror på Gud. Men jag tror på den gyllene regeln. Att du ska behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

Jag tro alla religioner hänger ihop. Det är vi Människor som vill ha något att tro på. Något att hitta mod och tröst i livet när vi har det svårt. Jag tycker inte att kristendomen behöver betyda att jag ska tro på gud och att det är han som bestämmer vad jag ska göra och tycka. Utan bibeln finns för att guida oss genom livet. Lära oss hur vi ska älska och ta hand om varandra. Och där gäller det att hitta de delar man själv vill ha. Bibeln är skriven av många och består ut av många historier och liknelser. Och den är inte skriven att tolka ordagrann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar