måndag 4 januari 2010

Bok

Jag har läst klart boken jag fick i julklapp. Enzo och konsten att köra fort i regn av Garth Stein. Hade väl inte så större förväntningar på den då det inte är sån typ av bok jag brukar läsa. Men jag märkte redan efter två kapitel att det här var något annorlunda. Nu efter har läst hela boken måste jag säga att den är helt underbar. Så vad handlar boken om då? Den handlar om familjen Swifts. Med Danny, Eve, Zoe och deras hund Enzo. Den här boken är speciell för man får följa familjen ur Enzos syn på det hela. Enzo är inte som alla andra hundar. Han tänker som en människa. Problemet är att han inte kan prata och att han inte har några tummar. Men Enzo vet att han kommer att återfödas som människa. För att han är redo.

Danny är en formel 1-förare som fortfarande på uppsving när han skaffar Enzo. Hans racing intresse smittar av sig på Enzo. Man får följa Enzo när han återberättar om sitt och familjens liv. Vardagen livet framför teven och på racerbanan. Man får även följa med familjens kamp när mamman Eve får en hjärntumör.
Boken är blandad med mycket alvar och roliga scener. Man både skrattar och gråter. Garth Stein har lyckats blanda riktigtbra i boken. Precis när man vill sluta läsa för att det är för sorligt då lättar han upp det på något vis. Man läser och tänker att man har räknat ut hur allt kommer sluta så händer något oväntat och man rycks med i handlingen igen.

Jag kan rekommendera den här boken. Och kan ju säga att man hoppas att filmen ialla fall blir hälften så bra som boken.


2 kommentarer:

  1. Jag visste att du skulle tycka om den!

    SvaraRadera
  2. Plaquenil har jag ätit hela tiden sedan jag fick diagnosen (äter den fortfarande) e ska väl vara som en 'grundmedicin' .. sen äter jag alltid en låg dos kortison också och när jag får ett skov så provar vi alltid med att höja kortisondosen.. hjälper inte det så blir det cellgifter. Sendoxan heter det och man får det i dropp var tredje vecka tills proverna visar bättre.. Har även provat cellgiftstabletter, men dom funkade inte..

    SvaraRadera