fredag 8 maj 2009

TEMA-vecka

Tema-vecka: 7sorters bakverk
Idag blir det hemgjorda hundkex med ostsmak då jag råka hälla i dubbelt med matolja så fick jag göra om så det vart två satser. Så nu har man hundkex här hemma. Andreas och jag satt här nu under kvällen och räkna ut vad styckpriser per kex har blivit och det sluta på 0,29 kr och det tycker jag är ett bra pris. Det hade säker kunna göras fler kex men vi gjorde 106st och varje kex är lite större än en 5krona.

Hundkex med ostsmak

1sats
7,5dl fulkornsmjöl (vi körde på rågmjöl)
2,5dl havregryn
2,5dl vetegroddar
0.5dl matolja
2,5dl riven ost
3dl köttbuljong

Gör så här:
Blanda havregryn med den varma buljongen och oljan. Låt stå i 5minuter.
Tillsätt groddarna och den rivna osten. Blanda i mjölet och arbeta degen. Kavla ut degen ca 1cm tjock. Och ta ut kexen med ett glas eller kakform. ( jag körde med ett större snapsglas) grädda i ugnen i ca 175grader, 50min stäng av ugnen men låt kexen stå kvar över natten så får de rätt tuggmotstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar