torsdag 15 mars 2012

Lisa och Denise


En blogg som jag har följt i några år är en blogg som en tjej som heter Lisa som skriver.  Jag har ju som sagt följt den ett bra tag. Lisa är en tjej som bor uppåt landet. Hon har samma sjukdomsdiagnos som mig (SLE) sen har hon även lite andra diagnoser. Jag har följt hennes liv genom flera upp och ner svängar i livet. Har även fått vart med om att läsa hennes väg till giftermålet med sin man. Hon är ju lite sjukare än mig men man kan känna igen sig i mycket hon skriver. Hon var den första jag hitta på nätet som skrev öppet om sin sjukdom. Sen för några månader sen vart man jätte glad om att få läsa att hon skulle få barn. Det här var under tiden jag och Andreas vänta på att få på börja bebisverkstan. Tyckte det skulle vara jätte kul att få följa hennes väg då den vart före mig. Det finns ju inte mycket info om SLE och skaffa barn. Det är ju bara några år sen som de tog bort direktiven att vi inte skulle skaffa barn. (många läkare är fortfarande kritiska mot det) Tyvärr vart väl inte Lisas graviditet så lätt. det sluta med att Denise födes i v23+1. Många har nog läst om den här historien förut. De har vart med i många tidningar. Idag är Denise 4månader. Visst hon ligger fortfarande på sjukhus men vilken resa den familjen har gjort. Och så otroligt söt den tösen har blivit. Jag går in där och läser flera gånger om dagen och läser. I början var man livrädd varje gång man gick in. men även om resan är långt från över så vet jag att den kommer sluta bra. Denise är en kämpe. Många skriver det till dem hela tiden på bloggen. Många har följt deras resa sen hon föddes. Men jag vet att mamma Lisa och Pappa Fredrik är redan kämpar sen tidigare. Så har Denise fått deras kämpaglöd och envishet så kan den här historien inta sluta annat än bra. 

Det är ju svårt att fatta att om nu lillen skulle vilja komma ut nu så skulle han vara lite lite större än vad Denise är. Men ändå skönt att veta att nu har vi kommit så långt att han har en stor chans att överleva.  om ni inte har vart in till Lisa och läst tycker jag att ni ska göra det. http://prematurmamma.bloggplatsen.se/



1 kommentar:

  1. Nu har jag varit inne och läst lite om Denise och Lisa! Vilka kämpar de är! Jag hoppas att lilla V stannar kvar en massa veckor till, varje extra vecka är ju värd mycket! Men såklart så längtar vi ju tills han kommer när det än blir :)
    Fasterskramar :D

    SvaraRadera