måndag 29 juli 2013

Lördag

I lördags så börja dagen med att fixa ordning maten till kvällen. Andreas fick en slow cooker i födelsedagspresent som vi pröva i helgen.  jag gjorde Biff Machaca helt ok köttet bara ramla isär. Valle tyckte det var gott och ville bara ha mer. Under tiden som det stod och puttra i köket så var vi på ikea och köpte en grind till trappen och en skyddsskiva till Valles säng då vi har bestämt att ta bort sidan på spjälsängen.  Han har blivit så stor vår pojk. Eller är det min rygg som bara blivit för klen? Vi valde att ta bort sidan för att jag inte orkar stå där och stoppa om han längre när han inte vill sova. Men det har funkat bra. Han ligger kvar i sängen tills man kommer och hämtar han.

Biff Machaca
Förberedelsetid:15 min
Tillagningstid:8 tim på låg 
Portioner:4
700 g fläsk- eller nötkött, utan fett
1 msk Maggisås (Latino) eller Worcestershire sås
2 msk limejuice
2 dl hackad lök
1 dl röd paprika, hackad
2 vitlöksklyftor
1 färsk chili, urkärnad och hackad
1 msk köttfond
1 burk tomatkross
1 tsk torkad oregano
salt och peppar
Gör så här: Krydda köttet med salt och peppar och lägg det i grytan .Rör ihop resten av ingredienserna och häll över köttet. Koka på låg i 8 tim. Dela sedan köttet med en gaffel och låt det ligga och dra i såsen ca 30 min innan servering.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar