fredag 4 januari 2013

Läkaren



Innan jul så var jag till ögonmottagningen och gjorde en synkoll då det var ett tag sen. Jag tar en medicin som heter plaquenil som kan sätta sig på synen. Tyckte väl inte att det var så stora konstigheter då men någon vecka efter fick jag en ny tid men till en läkare den här gången. Så idag var jag som sagt där och gjorde en grundligare undersökning. det visa sig att jag har problem med färgseendet i den blå gula skalan. Jag hade även förändringar i hornhinnan och på synnerverna. Har även problem med att ögonen ska dra ihop sig när det blir ljust.  Allt det här är ju tack vare plaquenilen. Om jag nu slutar med medicinen så kan de försvinna men det är inte säkert. Han är säker om jag fortsätter med den kommer de bli sämre. Han kunde inte tala om hur dålig synen kommer bli det kan bli så jag får glasögon.  Men det kan även bli sämre. På frågan om jag kan bli blind vill han inte riktigt svara på. Men så länge jag äter den så kommer synen förändrar. 

Nu till den stora frågan vad ska jag göra?  han sa att det var ju upp till min läkare och bestämma vad som händer om det kan byta ut den eller inte så nu måste jag vänta in och höra vad hon säger. Det här är en av de mildra bromsmedicinerna man kan få. Det är även sagt att jag förmodligen kommer äta den resten av livet. Alltså kommer jag äta den i ca 50-60 år till. Som det känns nu kommer nog inte ögonen klara av  det. Det är många frågor och tankar och känslor som går runt just nu. vad gör man? Hur mycket är det värt att ta medicinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar