måndag 30 juli 2012

Sjukstugan


Jopp här är vi sjuka. Valle och jag har åkt på varsin förkylning. Det börja för några dagar sen då vi reagera att han börja små hosta lite mer än vanligt och låta rosslig. Andreas har ju haft en förkylning här för några dagar sen men den är ju över. Men vi tänkte väl att det var lille mans tur. Så i lördags så börja han spy. Och då menar jag SPY det var riktiga kaskadspyor över oss, han, soffan golvet. Svårt att förstå att så mycket kan komma från en sån liten. Så vi valde att ringa till sjukvårdsupplysningen och prata med dem. Valle ligger i riskzonen för att få UVI (urinvägsinfektioner) då han har refluxen i njurledaren.  Och att barnen spyr är en av de första symptomen.  Och tack vare att han har de här problemen så är det viktigt att man upptäcker det fort  för att det inte ska bli framtida problem.  Så man är ju lite nojig då han inte mår bra. tanken av att det kunde vara Maten som var fel också fans då det är vissa barn som inte klarar av den sorten vi har. Även om den är mjölkfri. De på sjukhuset tyckte i alla fall att vi skulle komma in och lämna ett urinprov för att utesluta UVI. Så jag och Valle packa ihop våra saker och åkte in till barnakuten.  Väl på plast fick vi komma in i undersökningsrummet på en gång. De tog tempen och koppla upp han på en maskin för att kolla pulsen och så. han fick även kissa i en burk för att lämna urinprov. Tur var behövde vi inte vänta länge på att han skulle kissa. Efter en stund fick vi träffa läkaren. och han konstatera att Valle hade slem och därför rossla han. Han trodde det var därför han spyr också för att när Valle försöker hosta upp slemmet så aktiveras kräkreflexen.  Innan vi fick åka hem fick Valle andas in koksaltlösning som skulle börja lösa upp slemmet. Vi fick även koksalt med oss hem.  Idag söndag så har han låtit ännu värre då slemmet har börja lossna så han har hostat riktigt hemskt. De få stunderna han har vart vaken så han det vart mycket skrik och gnäll. Han har även i dag vissa upp riktigt kraftiga spyor. Men nu på kvällen har det vart lugnt på den fronten så nu håller vi tummarna.  Han har även haft en vaken stund här på kvällen då vi fick se några små leenden. Kan ju säga att det värmde i det här mammahjärtat. Det är så himla svårt att se han helt utslagen och bara ligga där.  sen är jag nog extra känslig då jag själv är sjuk. min hals blir bara värre och värre och jag har samma jäkla hosta som Valle. Jag har ju turen att jag kan dricka slemlösande.   I morgon hoppas vi på att vi är friska.
 

Valle i hissen på väg hem från sjukan. Först då han vart lugn annars skrek han nästan  hela besöket.

Min kämpe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar