måndag 9 januari 2012

Bröd

Grekiskt lantbröd på yoghurt
50 g jäst
5 dl naturell yoghurt
½ dl olivolja
1 msk salt
12-13 dl vetemjöl (jag körde vetemjöl special)

Smula ner jästen i en bunke. Värm yoghurten i en kastrull till fingervärme, 37º. Häll lite av yoghurten över jästen och rör tills den löst sej. Tillsätt resten av yoghurten, olivoljan, salt, och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig, för hand eller i maskin , tills den släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
Ta upp degen på mjölat bord och knåda den, dela den i två delar. Forma varje degbit till en rund, slät bulle. Skär med en vass kniv några djupa skåror i varje bröd.

Låt bröden jäsa utan bakduk ytterligare ca 20 min.

Sätt ugnen på 250º. Pensla bröden med kallt vatten. Grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 10 min.
Sänk värmen till 200º och grädda ytterligare ca 20 min.
Låt bröden kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar