söndag 30 december 2012

Sjuk

Vi har en liten sjuk pojk här hemma. Han har vart väldigt hostig i ca.1,5 vecka nu. Fredags så tyckte vi gränsen var nådd. Då spydde han upp kvällsgröten och en massa segt slem. Det är låter jätte äckligt. Det kom som tjocka trådar både ur näsan och munnen. Allt börja med att han fick sista tuggan av gröten och han ändra färg i ansiktet bara på någon sekund så vart han rödlila i ansiktet och jag börja dunka han i ryggen och stack in fingrarna i i munnen för att få ut gröten. Har aldrig sett så segt slem komma upp det gick att dra ut ur näsan. På 10 min han han spy/hosta 3 gånger till. Så mycket slem och mat för den delen också. Prata med 1177 och de tyckte att jag skulle åka in med han. Väl uppe på sjukhuset satt han och små hosta lite och när han väl fick träffa läkaren lät han helt ok. Inte alls så rosslig som han brukar. Så vi fick åka hem. Läkaren skrev ut ventoline till Valle som ska öppna upp lite i halsen. När vi vakna igår morse så var Valle lika hostig och slemmig igen. Igår kväll så vakna han vid 22 tiden och tokskrek och grät i över en timme. Sen somna han och vakna hela natten. Så otröstlig. När vi låg i sängen i morse tyckte jag han var jätte varm så jag tog tempen på han och visst han hade feber. Gav han en Alvedon för att han skulle bli lite gladare för han var så ledsen. Han ge han Alvedon tre gånger annandag ringde 1177. Alvedon gjorde inget. Han hade lika hög feber fortfarande. Uppe på akuten var det fullt av små barn inte bara Valle som var hostig och har feber. Mycket prat om Rs i väntrummet ca 4timmar senare fick vi åka hem inte mycket gjort han lät bra och de är bara att vänta ut förkylningen. De tyckte dock att de var konstigt att han fått feber efter så lång tid. Så de tog en snabbsänka den var på 11 som är helt ok om jag mins rätt. Sen fick vi åka hem. De sa åt mig att dubbla Alvedon en 60mg var tok för liten han som nästan väger 9kg ska ha de dubbla. Varför är då 60mg upp till 10kg på lådan?  När vi väl kom hem så var Valle jätte varm och ledsen. Tog tempen som visa 39.5. Inte konstigt att han var ledsen. Tyvärr tycker jag inte Alvedon hjälper så mycket iallafall. Så nu är det bara att vänta ut de hela och hoppas att han blir frisk snart.

Published with Blogger-droid v2.0.9

1 kommentar:

  1. Vi önskar också att den lilla sötnosen skall bli frisk och glad!
    Mormor & Fredrik

    SvaraRadera