söndag 17 juni 2012

Den långa resan från plask till hemkomst.


Jag börja söndagen med en lång natt utan sömn runt halv sju bestämmer jag mig att gå upp åka iväg och köpa frukost till mig och Andreas på Statoil. Sen när jag kom tillbaka, skulle jag börja med tårtan. Vi skulle bjuda Andreas Syster och kille på. En Raw tårta så det var lite förberedelser med den.  Väl inne på macken så vart jag helt förskräckt.  Kissa jag på mig eller vad hände? Det var ju inte mycket ingen som ser. Sen var det snabbt hem och på toa. Vart lite fundersam så sluta med att jag ringde till förlossningen och sa att jag trodde att mitt vatten kanske hade gått.  Hon lät inte så imponerad av min fundering i telefonen skulle ringa igen om det vart något mer. Andreas kom ner och vi åt ostfrallor med ost. Riktigt gott var det. Efter frukosten känner jag att när jag reser mig upp för att gå på toa. JAG SPRANG! Det var vattnet/syndafloden som gick.  Det var bara ringa in igen och berätta att den här gången var jag väldigt säker.  Kl 9 anländer vi inne på förlossningen efter ha packat BB väskan. Hon sa i telefonen att jag lär bli inlagd så det är lika bra att ta med den.  Det blir lite väntande och de kollar av hur det ser ut får träffa läkaren som kommer fram att det är full vatten avgång han hade en liten pöl under hakan enligt läkaren. Jag hade inte börja öppna mig och inga värkar så jag vart hemskickad.  Oftast skulle de vara igång innan 24 timmar. 

Runt 18 åkte vi in till förlossningen med rediga värkar. Väl där så börja de avta och bli svagare efter en undersökning så kom de fram till att jag var öppen 1cm.  Då det inte hade någon sängplats till Andreas som förts fick erbjudandet av att sova i en sakcosäck så fick vi ett rum uppe på kvinnokliniken.  Där landa vi där efter 23tiden. 

Ingen sömn den natten. Några minuter här och var De kollar testremsor och jag fick vanka fram och tillbaka i deras korridorer för att få igång värkarna och de kom jag trodde jag skulle bli knäpp så länge jag gick så kom de med typ 3min intervaller och ibland oftare. Men så fort jag la mig ner så avtog mellanrummet lite och landa på ca 7-5 mellanrum.  På kvällen innan nattdosen så var jag fortfarande öppen 1cm.  Då vart det för mycket där hade jag traskat runt i ett dygn med smärtor och pinat mig fram och tillbaka i korridoren för att öppnas mer istället för att samla krafter till den kommande förlossningen.  Det var ingen glad Åsa som bestämde sig för att ge upp för kvällen. De bestämdes att hade de inte kommit igång på morgonen så ska de starta igång mig då infektionsrisken var för stor. Fick en kvällsdos morfin och gick la mig fick sova mer den natten men värkarna kom där men Morfinet var min bästa vän då. Under dagen så prova vi ut olika smärtlindringsmetoder. Börja med värmeflaska som sen vart Tens och sen så prova jag även sterila kvaddlar. Inget som ville funka. Utom varma duschar. 

På tisdagen så vakna jag av att jag fick mer och starkare värkar. Efter en ny testremsa för att kolla värkarna och hur hans hjärtslag såg ut. Efter det så fick jag vänta en stund så kom  en och gjorde kollen för se hur långt jag kommit. Äntligen hade det hänt något! 4hela cm. Så jäkla glad var jag. Det kändes som en jordskreds seger. Fick veta att det var lite trångt på förlossningen så jag behövde inte stressa upp dit utan vi packa ihop oss och jag tog en varm dusch innan vi gick upp. Då var kl vid 5 på morgonen.

Nu var vi äntligen på förlossningen igen och påbörja den jobbigaste biten på resan.  Här börjar det nu bli lite rörigt i huvudet.  Börjar med nya testremsor och fick en ny morfinspruta.  Straxs innan kl9 slutar den värka så då sätter vi i syrgasen. Fy tusan va snurrig man vart därefter är det väldigt suddigt i detaljerna för min del. Vi bestämmer oss för att köra på ryggmärg bedövningen då jag har riktigt rediga ryggsmärtor. Så då togs blodproverna för att se att all Fragmin hade gått ur kroppen så det var fritt fram.  Runt 13tiden så får vi klartecken och narkosläkaren kom.  Den var inte alls så hemsk att ta som jag trodde.  Efter en liten stund kommer han tillbaka i rummet och tycker det är konstigt att jag känner att jag fortfarande behöver lustgas och har så ont som jag har. Men jag har så ont i höften så det inte gick att ligga på den. Värker och strålar så hemskt. Vi kommer väl fram till att nu är det SLEn som börjar spöka. ( sitter nu med i skrivande stund förmodligen med en inflammation i ryggen och i den höftleden.) Det blir nya undersökningar och prat om att det börjar närma sig. Sen när jag känner att jag inte klarar av att vara uppe och röra på mig längre så börjar det hända grejer. Fy fan vilka smärtor . Just nu känner jag att jag inte fattar varför folk ställer upp och gör det här om och om igen. Nu tänker jag spara in på de alla äckliga och jobbiga detaljer. Men som sagt det vart segt på slutet då grabben inte ville komma ut. Men väl ute och en rolig huvudform då han ”blivit lite urskruvat” han ska ha legat lite snett om jag fatta det rätt och det var därför det vart lite svårare att få ut han. Men nu några dagar senare så är han rund och fin och blåmärket på huvudet är nästan borta. Så den 12/6 2012 kl 16:24 föddes våran Älskade pojke Valle Håkan Sköldehammar. 

Vi landar på BB runt 20tiden på kvällen.  Jag får äntligen i mig lite och äta. Där blir det också att säga hej då till Andreas som åker hem för att hämta hem Juno och få sova efter en lång dag. 

På onsdagen får jag och Valle träffa Barnläkaren på ronden. Valle har redan haft en undersökning med en läkare som titta in under natten då jag sov.  det ser helt ok ut på undersökningarna hon skriver ut lite mediciner till Valle och börjar skriva remisser på alla undersökningarna som han ska få göra för att utesluta hjärtfelen och sen att vi ska få rättsida på det här med det förstorande njurbäcken. Vi fick redan på onsdagen göra det första ultraljudet på njurbäckenet. Det hade krympt sen vi gjorde ultraljudet på mig. Men läkaren tror att det kan ha med att han inte hade börja äta än. För då finns det ju ingen vätska att samlas där så hon vill ha lite fler undersökningar där sen när han är någon vecka.  Onsdag kväll får jag även en rumskompis. Och den kvinnan har jag inte höga tankar om mer än så tänker jag inte gå in på här. Fy fan vilken natt det vart inte mycket sömn.

Torsdag en kommer och längtan att åka hem är stor har dock fått veta att vi inte kommer få göra det då det behövs fler undersökningar.  Vi gör det vanliga testerna och får veta att Valle har börja få gulsot. Inte så konstigt med det i min familj vi har alla haft gulsot. Därefter börjar den eviga väntan på de sista undersökningarna vi vet inte när utan de ringer när det finns tid. Vi fick göra en av undersökningarna så jag och Valle iväg och gjorde ett EKG på honom det visa fina resultat.  Sen var det bara väntan gå där och traska och få längta hem.  

Äntligen fredag! Jag börja morgonen med att packa jag vill hem hem hem.  Nytt test visa att han blivit gulare. Fan de funderar på att ha kvar oss längre.  Vi fick träffa läkaren på morgonronden i alla fall och gav oss klartecken att få åka hem men jag måste komma in för de andra undersökningarna. Fick en tid på söndagen för gulsoten och det sista testet vart senare på eftermiddagen. Så där satt vi och bara väntade med väskorna klara. Det sista testet var det det jag tyckte var jobbigaste. Vi skulle göra ett ultraljud på hjärtat. Jag har aldrig trott att det är fel på hjärtat jag har känt det på mig att det inte skulle bli något AV-block men den här läkaren ville ha alla testerna fast de tidigare visat bra. Nervöst och spänt traskar Valle och jag iväg. Det tog en bra stund och läkaren tog många bilder i olika vinklar och såg lite fundersam ut.  Kändes så jobbigt. Det är ingen plågsam undersökning även om Valle inte var så förstjust. Det jobbiga är att vi ska dra runt han på allt bara för mig. För att jag är sjuk.  Efter en halvtimmes tystnad från läkaren fick jag svar. Allt var bra 100% inge fel på hjärtat! Nu är det bara njurarna kvar men de kommer senare. Föst ska vi få åka hem och bli en familj.  

Riktigt gott efter målgång.

Min härliga familj
VALLE



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar