söndag 9 augusti 2009

Svarta Pengar

Svart i veckan prata de om svartåkare på radion. ( de som kör svarta körlektioner) det är något jag blir väldigt sur över. Det är inte att de konkurrerar (för det måste jag väl säga att de inte riktigt klarar av) utan att de tycker att de får utbilda lika väl som jag som har fått gå en utbildning på 1,5år . Visst de är biligare än oss trafikskolor men vad känns säkrare?
Vi har svartåkare i Enköping och vi ser ju lite hur de utbildar. Sen finns de elever som kör med båda. Så man får ju höra lite. Det som retar mig lite. Han i Enköping han ska ta 200per lektion (vi tar 420) han kör ca 4 lektioner på dag OM han skulle köra 4 elever per dag mån- fre i en månad har han tjänat 16000kr svart. Efter skatt får jag ut 15000kr på min lön är det här rätt?
Han kör helt utan utbildning och studielån ca 15timmar i veckan mot mina 40timmar och ändå får han ut mer än mig i månaden.
Det värsta är att det knappt går att stoppa. Man får vara handledare till hur många man vill. Det enda som är olagligt är betalningen frågan är får han bidrag för det här också? För han borde ju stå som arbetslös. Nä jag hoppas det ändras att man får max vara handledare till max 15per år för det fan räcker gott och väl.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3011118


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar