onsdag 28 november 2012

Akuten

Igår var jag och Valle hem till mamma och hjälpte henne med att sätta upp hennes julgardiner. Hela dagen var han grinig och gnällig. Väldigt trött också. När vi var klara där så hämta vi Andreas och åkte till sjukhuset för att gå på ultraljudet av Valles njurar.  Jag gick dit med tanken av att allt skulle vara bra nu efter operationen. Att utvidgningen skulle vara borta.  Nu var det tyvärr inte så. Den var lika stor som vid förra ultraljudet. Kändes som ett slag i magen. Nu har jag fått förklarat för mig att det brukar vara så det är inte alltid krymper på en gång.  Det kan vara så att det har vart utvidgat för länge så det kommer stanna kvar så. Så nu väntar vi på röntgen det är den som bestämmer hur det ser ut framöver.  

När vi kom hem och hade ätit mat så bestämde jag att jag skulle ta tempen på Valle. Och då visa det sig han hade feber. Så det var bara att  ringa 1177. Vi viste ju att vi skulle få åka in och ta ett uvi –test (kolla om han hade urinvägsinfektion) fick sitta i 28min i telefonkö. Och sen var sköterskan väldigt velig och långsam. Kl 19.00 kom vi väl in på barnakuten. Valle fick lämna ett urinprov på en gång och det tog temp och vägde han och så. testremsan var blank. ( det är bra) Sen var det vara bara att vänta in läkaren. efter ett bra tag och väntan fick vi lämna lite blodprover och få en Alvedon. När väl kl var 23.30 fick vi äntligen åka hem. Då viste det inte varför han hade feber. De visste att njurarna var bra och att det inte var en uvi eller en bakterie. Sänkan var bra den också. De misstänkte virus. Men åka hem och ha koll på han under natten och sen komma tillbaka på morgonen. 

Upp kl 07.00 för att fixa i ordning för att åka till sjukhuset. I en timme stod jag med Valle och försökte få ett urinprov av han på morgonen här hemma. För er som inte vet hur man gör på bebisar kan jag tala om att det sättet de väljer först är att de ska kissa i burk. Alltså man tar av blöjan och tar en mugg sen väntar man till han kissar och då gäller det vara snabb och fånga upp kisset. Kan tala om att det inte kom något kiss på morgonen. Sen var det dags att springa bort till bilen och snabbt till akuten. Där fick vi ett rum och så börja kampen av att få ett urinprov av Valle. Han vägra!  Han fick en massa vatten och mat för att få något att kissa. Till slut så kom läkaren och gjorde en koll på Valle som idag inte hade feber och var mycket piggare och höll på riva rummet. Han ville inte alls ligga på den där britsen. Gud vad han och jag bråka. För han måste ju ligga på rygg om jag ska kunna fånga kisset. Läkaren kommer fram till att det nog är ett virus han har och att vi får åka hem om bara urinprovet är bra. så där sitter jag med Valle i knäet för att vi har kollat öronen på han så hör jag ett ljud som jag känner igen. Han kissar!  Jag han fånga in ganska mycket men det var kiss på hela britsen på golvet på stolen på han och på mig. Ja kiss överallt. Då har jag väntat i en och en halv timme där på sjukhuset. Och så passar han på då. Urinprovet var bra så vi fick åka hem. Han är fortfarande lite hängig och vill inte äta som vanligt. Men som sagt feberfri. Det har vart två långa dagar känner jag. väl hemma har vi fixat fram julprylarna och sen kokat ny päronpure. Det vart 14dl så nu finns det både i kylen och frysen. Det hela gick på 23kr. tycker jag är jätte bra. =) 




Andreas var med ett tag sen var det bara att åka hem och sova för han som skulle jobba natt.
Jo visst är Valle glad fast det är feber. han älskar ju flörta med sköterskor.
tillslut somna han i sin vagn på sjukhuset bara 3timmar efter normal tid.

Valle bara skrattar när man bönar och ber om att han ska kissa.
det finns ju roligare saker att göra än att vänta på att han ska kissa. har ni spelat kobingo så vet ni ungefär hur det är.







2 kommentarer:

  1. Jag tycker han börjar bli allt mer lik dig. Kommer ihåg när vi satt hos tandläkaren och du bara vägrade att öppna munnen.
    Mamma

    SvaraRadera