måndag 26 december 2011

Veckans Recept

Lammfärskebab

Spett / 4 pers

500g lammfärs

2st rivna vitlöksklyftor

½ Gul lök

½ tsk malen kanel

1 tsk malen spiskummin

1 tsk malen koriander

1 tsk Sumac ( jag tog rev skalet och saften från en citron och lite salt)

1 ½ tsk Salt

Nymald svartpeppar efter smak

 
Röd Kebabsås

2st pressade vitlöksklyftor

½ Gul lök

3msk olivolja

3msk tomatpuré

1 tsk harissa ( jag tog 1 ½ tsk samal olek + chilipulver + malen koriander)

500g krossade tomater

1msk rödvinsvinäger

1tsk socker

Salt nymald svartpeppar

 
Vit kebabsås

1dl majonnäs

2dl gräddfil

2st rivna vitlöksklyftor

2-3 msk hakad färsk koriander

Salt efter smak

Sallad

2skivande tomater

½ skivad rödlök

½ skalad och urkärnad skivad gurka

2msk olivolja

1msk rödvinsvinäger

½ tsk sumac (pressad citron)

Salt



Blanda sakerna till kebaben. Forma till biffar. Lägg i kylen och vila i 30min.


Hacka och riv vitlöken till den röda såsen och bryn lätt utan färg i olja i en kastrull. Rör ner harissa och tomatpurén. Fräs en stund. Häll på krossade tomaterna och vinägern . Puttra i 20 min. smaka av med socker salt och peppar. Mixa slät och låt svalna. Blanda allt till den vita såsen och låt stå kallt minst 30min.


Gör salladen. Stek biffarna ca 4 min runt om. Servera med pitabröd och sallad och såserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar